Fair Trade
Otázka společenské zodpovědnosti se diskutuje v mnoha marketingových a PR oddělení větších firem. Tedy těch, které pochopily, že je na čase brát ji vážně, protože ji již vzalo na vědomí naše okolí, zákazníci i zaměstnanci. Zajímavou možností, jak se do společenské zodpovědnosti zapojit, ať už jste firma nebo jednotlivec, je hnutí zvané Fair Trade. V ČR není příliš známé, ale na přeregulovaných evropských trzích jeho smysl a obliba stále narůstá.
Cílem hnutí Fair Trade je zlepšování životních podmínek znevýhodněných výrobců usnadněním jejich přístupu na trh, rozvíjení příležitostí pro zemědělce, ženy a domorodé obyvatele v rozvojových zemí a ochrana práv dětí před zneužíváním v procesu výroby.
Cílem hnutí Fair Trade je zlepšování životních podmínek znevýhodněných výrobců usnadněním jejich přístupu na trh, rozvíjení příležitostí pro zemědělce, ženy a domorodé obyvatele v rozvojových zemí a ochrana práv dětí před zneužíváním v procesu výroby.
Fair Trade je obchodní partnerství, které výrobcům poskytuje stabilní ceny za jejich produkci, jenž nepodléhají výkyvům trhu. Zajišťuje možnost předfinancování (až 50% objednávky), snazší přístup k nízce úročeným úvěrům a poradenství v oblasti marketingu, managementu nebo ekologického zemědělství. Partnerství je dlouhodobé a přináší jistotu odběru zboží. Jejich zaměstnancům přináší sociální zabezpečení a pracovní podmínky v souladu s konvencemi ILO. Spotřebitelům zase kvalitní výrobky za odpovídající cenu, garanci původu zboží a především možnost volby.
V praxi to vypadá tak, že si můžete zakoupit výrobky s označením Fair Trade, které jsou většinou dražší než běžně dostupné alternativy. Tím, že zvolíte značku Fair Trade, obcházíte pravidla „trhu“ a dáváte zelenou manufaktuře v Africe či Latinské Americe. Slovo „trh“ dávám do uvozovek, protože mluvíme-li o evropském trhu, např. zemědělské produkce bavíme se regulovaném systému, ve kterých jsou preferováni ti uvnitř a jejich pár spřízněných zemí venku. Odlehčeně řečeno, nákupem dražší fair-tradové marmelády dáváte například šanci africkému zemědělci, který ji vyrobí za zlomek nákladů francouzského, který ji ale díky štědrosti Evropské unie, ochranných cel (a svým ostrým loktům) může prodávat levněji.
Fair Trade se rozvinul po druhé světové válce. K většímu rozšíření dochází až v 80. letech a fair tradové výrobky pronikají i do běžných obchodů. V této době vznikají certifikační orgány zaručující původ výrobků. Např. v ČR jsou dnes fair tradové výrobky označovány touto značkou:
Dle výzkumu bruselské kanceláře Fair Trade Advocacy Office z roku 2006, můžeme výrobky Fair Trade najít v 55 000 supermarketech po celé Evropě. Ve Švýcarsku se pod značkou Fair Trade prodává 47% všech banánů, 28% květin a 9% cukru. Ve Spojeném království dosáhly výrobky s logem Fair Trade 5% podílu na trhu s čajem, 5,5% v prodeji banánů a 20% podíl v mleté kávě. Fair Trade přináší prospěch více než pěti milionům výrobcům v rozvojových zemích. V Evropě je v současnosti přes 2 800 specializovaných Fair Trade obchodů, které nabízí téměř výhradně Fair Trade výrobky dovážené dvěma stovkami Fair Trade organizací. Hnutí využívá podpory asi 100 000 dobrovolníků z celé Evropy.
V ČR působí několik fair tradových organizací, které se sdružují v Asociaci pro Fair Trade. Podrobné informace o českém Fair Trade jsou k dispozici např. na http://www.fairtrade.cz/ a internetový obchod s nabídkou Fairtrade výrobků najdete např. na http://www.fairove.cz/. Během letošního roku začnou zboží se značkou Fairtrade nabízet také české hypermarkety Tesco a Ahold. Reagují tak na rostoucí zájem Čechů a také na zkušenosti jejich mateřských firem v Anglii a Nizozemsku.
Zneužívání Fair Trade
Fair Trade má ale i svá slabá místa. Někteří prodejci, obzvláště řetězce, zneužívají toho, že lidé jsou ochotni kupovat Fairtrade výrobky za vyšší cenu a často ji proto navyšují. Česká Wikipedie uvádí případ prodeje banánů v anglickém řetězci Sainsburry, kde se prodávaly Fairtrade banány z Dominikánské republiky čtyřikrát dráže než běžné banány (také z Dominikánské republiky) (2,74 britské libry za libru (0,454 kg) oproti 70 pencím za libru). Odhaduje se, že Sainsburry platí prostředníkům zhruba 70 pencí za libru to znamená a na každé libře banánů tak vydělává 2 britské libry. Koneční producenti přitom údajně dostávají za každou libru nasbíraných banánů asi 16 pencí.
Někteří Ekonomové namítají, že takové zvýhodňování, včetně fixování cen a zpřístupňování trhu více subjektům nejsou pozitivní pro celkový růst ekonomiky. Mají pravdu, že v ekonomice, kde funguje opravdový trh řízený nabídkou a poptávkou by to byla brzda pro všechny strany. Ale v současném systému je to vyrovnávání diskriminace jinou diskriminací s vírou v dosažení lepší rovnováhy a Fair Trade má v mezinárodním obchodě své místo.
Co z toho plyne pro společenskou zodpovědnost?
Zapojení se do partnerství Fair Trade umožňuje i běžným firmám ukázat, že patří mezi progresivní společnosti, pro které je společenská odpovědnost a ochrana životního prostředí stejně důležitá jako zisk. Pomocí značky Fairtrade mohou vyjít vstříc rostoucímu nárokům spotřebitelů na sociálně a ekologicky udržitelné výrobky. Zkušenosti z ostatních evropských zemí nasvědčují tomu, že výrobky Fairtrade časem významně ocení i čeští spotřebitelé.
Zdroje informací:
www.fairtrade.cz, www.fairove.cz, http://www.fairtrade.net/,
5 komentářů:
Téma je dobre a jsem vděčný Marii, že ho otevřela. Diskuse nad morálním a nemorálním obchodem jakož i diskuse nad tím zda je morální využivání sociálního soucitu jako součásti image produktu je aktuální. Těžko se asi bilancuje mezi populistickými obrázky dětiček s mouchami na ústech a opravducky vkusnou sociálni nálepkou produktu. Uvítám vice takových článků na vašem blogu.
Martina
Toto téma je nyní hodně aktuální a jsem ráda, že se tím začínají zabývat i různé obchodní řetězce.
Zneužívání Fair Trade u nás? Jen to u mě vyvolává úsměv, protože někteří dovozci rádi likvidují svoji konkurenci právě na internetu. Velmi dobý přístup, ale mají ti prodejci co nabízí i jiné produkty než je Fair trade a část zisku odvádějí na další organizace, kteří pomáhají třetím zemím.
Fair Trade - je to hezký počin a rád nakupuji tyto výrobky, protože jsou dobré a zároveň mám dobrý pocit z toho že svým možným dílem pomohu lidem, kteří mají podstatně horší životní úroveň než já.
Ale rozčiluje mě plýtvání finančních prostředků pro krutost na tomto světě. Částka, co už stála válka v Iráku, by stačila na zůrodnění celé Sahary, kde by byla práce i výdělek pro lidi z těchto oblastí.
Jsem rád že Evropská unie, začíná přehodnocovat výrobu příměsí do paliva z potravin. Nejen že se zjistilo, že při spalování jsou škodlivější než produkty z ropy, ale mají hlavní podíl na zdražování základních potravin na celém světě a tím jsou méně dostupné pro chudé tohoto světa. Myslím že máme povinnost těmto lidem pomáhat a snažit se něco udělat se světovou chudobou a né podporovat nesmyslné zbrojení.
Nakupování výrobků Fair trade a podobným je možností co může udělat obyčejný člověk.
Při brouzdání internetem jsem objevil internetový obchod www.fair-trade.cz, který nejenom tyto produkty prodává, ale ještě přispívá na kampaň Česko proti chudobě. I u nás jsou lidé co se snaží zapojit a pomoci.
Okomentovat