čtvrtek 28. června 2007

Chytře „zeleně“

Zelené iniciativy firem jsou stále častější a je pravděpodobné, že budou brzy nutností pro přežití v konkurenčním boji. Jako součást CSR aktivit tak hrají významnou roli v celkové strategii sociální odpovědnosti firem. V některých zemích ale tlak v tomto směru vychází také přímo od centrálních vlád. Příkladem je Velká Británie, kde byl v minulém týdnu představen návrh na označení uhlíkové stopy (Carbon Footprint) produktů, tak aby se zákazník mohl při nákupu orientovat i podle této informace.

Václav Klaus by tohle opatření pravděpodobně nazval zeleným terorizmem, protože uhlíkovou stopu on sám ještě nikdy neviděl. Nicméně i přesto, že by označení nebylo povinné, velká společnost jako Tesco hned oznámila, že na výrobcích, které bude ve svých obchodech prodávat, toto označení bude uvedené. Uhlíková stopa se tak okamžitě stala součástí konkurenčního boje. Britové jsou v tomhle ohledu stále více citliví, což si Tesco velmi dobře uvědomuje. Z výzkumu, který provedla agentura YouGov pro firmu AA vyplynulo, že Britové v současnosti plánují cesty a nakupují auta s ohledem na svou uhlíkovou stopu. Letecká doprava totiž způsobuje prostředí ve srovnání s ostatními dopravními prostředky největší zátěž CO2. 30 % Britů proto plánuje jet na letní dovolenou raději autem a 20 % z nich uvažuje v příštím roce o nákupu šetrného automobilu.

V českých luzích a hájích tak daleko ještě nejsme, nicméně poslední statistika týkající se množství recyklovaného odpadu v Praze je rozhodně povzbudivá. Ve srovnání s rokem 1998, kdy občané recyklovali pouze 3 % z celkového odpadu, to dnes dělá celých 17 %. Slušný nárůst. Zajímavé by bylo vědět, z jakých zdrojů nejčastěji lidé informaci, která je motivuje recyklovat, získávají.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Za nárůst recyklace odpadu v Praze jsem rád.A kdyby dobrá vůle a snaha jednotlivců o ekologické chování nebyla narušována někde uprostřed řetězce, určitě by bylo procento recyklovaného odpadu ještě vyšší.Mám dvě zásadní negativní zkušenosti co se týká tříděného odpadu.V mém předchozím zaměstnání jsme v kanceláři třídili všichni-každá surovina/odpad měl svou zvláštní nádobu.Jeden večer jsem musel zůstat v práci dýl a byl jsem v šoku,když si to do kanceláře nacupitala ukrajinská uklízečka a přímo před mýma očima sesypala námi pečlivě roztřízený odpad dohromady do jednoho velkého pytle.Podobnou věc jsem zažil i ve městě, odkud pocházím,kde popeláři sesypali obsah z jednotlivých barevných kontejnerů pro třízený odpad do jednoho popelářského auta-na jednu hromadu plasty,sklo,papír i směsný odpad z domácností.To si člověk potom říká,přoč že se má vůbec namáhat,když kvůli podobným s prominutím idiotům,ať už záměrně či nechtěně či z pohodlnosti, přijde celá snaha o třízení odpadu v niveč.Chce se mi z toho plakat...

Anonymní řekl(a)...

Souhlasim s Tomasem, ze vsechno stoji a pada na lidech. Pred nekolika mesici jsem videl reportaz o tom, jak je peclive trizeny odpad z jednotlivych zemi exportovan do vychodni Azie a tam se hromadi na skladkach - samozrejme smichan s dalsimi odpady. Doufam (a chci tomu verit) ze nejde o obecne pouzivanou praktiku, protoze pak se clovek pta sam sebe, zda trizeni odpadu neni jen marna snaha pro uklidneni vlastniho svedomi s vedomim, ze to stejne zadny efekt nema.

Anonymní řekl(a)...

Mimochodem, i ve sběrných dvorech v Británii mají co zlepšovat, například kontejnery na sklo mají oddělené otvory pro zelené, hnědé a čiré sklo (snad jako vábničku), uvnitř ale jednotlivé sekce oddělené nejsou... Že by anglický humor? M6

Anonymní řekl(a)...

no jo, trosku absurdistan, aby si nakonec firmy nezacaly na obaly psat info o uhlikove stope, ktere budou uplne zcestne..ale budou tam

Anonymní řekl(a)...

Článek je více než zajímavý, ale překlep na jeho začátku "Zelné iniciativy firem" jakoby navozoval zcela jiné téma (vepřo, knedlo...). Jak se na to mám pak před obědem pořádně soustředit? :-)

 
Tento blog vytvářejí zaměstnanci PR agentury Fleishman-Hillard (www.fleishman.cz), názory jednotlivých zaměstnanců nemusí vyjadřovat stanovisko zaměstnavatele.