čtvrtek 17. května 2007

Ubohost? Ne! Politický marketing.

V posledních dnech nebo spíše letech, plní naše média neustálý politický boj představitelů jednotlivých stran. Dlouho jsem si říkala, že neustálé osočování jednoho druhým je pěkná ubohost lehce odrážející naší náturu. Avšak při hlubším zamyšlení jsem zjistila, že nejde o ubohost, ale o víceméně dobře promyšlenou taktiku jak získat voliče na svou stranu!

Volební strategie, image strany, jejího lídra a kandidátů či volební apel – to jsou základní pojmy, s nimiž pracuje politický marketing - taktika, která je stále více známá a patrná i mezi našimi politiky a politickými stranami.

Tak jako v každém jiném odvětví marketingu jde především o prodej, v tomto případě politického produktu tedy kandidátů a politických stran. Pro samotné politiky nejsou poslední trendy v marketingu či PR něčím neznámým. Vždyť už sám Julius Caesar využíval, tak jako dnešní politikové, nejrůznějších značek a hesel. A jeho snad nejznámější a dodnes citované heslo: „Přišel jsem. Viděl jsem. Zvítězil jsem.“, je toho důkazem. Tak jak dřív Caesar spoléhal na řečníky a kronikáře, dnešní politici využívají ke svému „prodeji“ především média, ta totiž ochotně reprodukují jejich slova – ať už dobrá či špatná. Vždyť i negativní kampaň je kampaň!

Většina politiků pochopila, že bez oné medializace své osoby daleko nedojde a tak se stále více snaží proniknout do médií, která jsou lidem blízká. Nespoléhají se už jen na seriózní média a dalo by se říct, že se přestávají bát i tolik v Čechách oblíbeného bulváru.

K pravidelné četbě Blesku se vám sice téměř nikdo nepřizná, ale tyhle noviny za jediný den přečte tolik lidí, co třeba Lidovky za týden a ještě kousek. Oficiálně se politické špičky s novináři z bulváru v čele s Bleskem téměř nebaví, síla vyjádřená jejich nákladem a čteností je ovšem stále více dráždí a fascinuje. A tak i když o bulváru v zákulisí neřeknou politici nic pěkného, dle rad svých našeptávačů se ho nebojí využít ke své vlastní image reklamě.

Snad prvním z nich kdo začal s Bleskem před časem komunikovat byl předseda ČSSD Jiří Paroubek. Ten se nebál ke konci loňského roku usednout v redakci a odpovídat čtenářům na nejrůznější dotazy. V horkém předvánočním čísle pak vyšel ČSSD placený inzerát, ve kterém nám všem Jiří Paroubek přeje krásné Vánoce.

Tak jak v posledních letech dochází k prudkému rozvoji moderních technologií, politici si velmi dobře uvědomují, že „útočit“ na voliče prostřednictvím klasických médií už nestačí. A proto se stávají běžnými internetové konference, na kterých na otázky voličů odpovídají představitelé politických stran a hnutí. Zmiňovat zde webové stránky představující politické strany jejich program a názory či komentáře k různým událostem snad není ani třeba. Internet má nespornou výhodu oproti jiným médiím, že neodsuzuje zákazníka – voliče, do role pasivního diváka, který může pouze sledovat předkládané informace, umožňuje mu informace nejen porovnávat, ale i aktivně projevovat svůj názor. K tomu většina z nás využívá čím dál tím více oblíbené blogy. Bylo tedy jen otázkou, kdy se do blogovací sféry zapojí i naši političtí představitelé. Například na serveru aktuálně.cz, je jich hned několik. Můžeme se zde například dozvědět, proč Mirek Topolánek nemá rád média nebo kdo by byl podle Luboše zaorávka lepší prezident.

Dalším významným prostředkem politického marketingu se stávají mobilní telefony. Ty mohou být využity v předvolebním boji, ovlivňovat voliče nebo dokonce i likvidovat politické konkurenty. První pokusy už proběhly v USA, kde byly zasílány textové zprávy s politickým podtextem, v Británii už dokonce pomocí mobilů proběhly i volby. A tak je více než jasné, že dříve či později i naši politici uchopí tento nástroj neskutečných možností a my můžeme jen doufat, že nám jednoho dne prostřednictvím esemesky nepřijde zvednutý prostředníček pana premiéra.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Bonjorno, sproch.blogspot.com!
Royer. Nuovo arrivato. Et? sconosciuta anni. Sesso non impost. [url=http://farmamed.fora.pl/ ] Comprare cialis in Italia[/url] cialis vendita scrive: 29 Agosto 2009 alle 12:59 am. yhgcixzn elgmvyuy zuepluqk. [url=http://farmitalia.fora.pl/ ] Comprare cialis online[/url] costo. La farmacia in linea per posta in Italia! [url=http://milanofarma.fora.pl/ ]Dove Comprare cialis generico[/url] eccessive quantit? di testosterone causando un problema pi?; persistente. [url=http://farmanova.fora.pl/ ]Dove Comprare cialis in Italia[/url] tutto se serve e se sia il caso di assumere questo farmaco, quindi quale sia [url=http://farmaroma.fora.pl/ ]Come Compra cialis [/url]

Anonymní řekl(a)...

Cortinarius orellanus [url=http://thisnews.ru/]this news[/url] strawbery
Гостиница в Казани Чишмяле [url=http://aloudthink.ru/th-3921]aloudthink[/url] toyota solenoid valve
ТЕЗ ТУР [url=http://xchild.ru/defekt-mizhperedserdno%d1%97-peregorodki/]xchild[/url] народный союз
reallyvision usb [url=http://mydepression.info/]mydepression[/url] комплектация ipod video

 
Tento blog vytvářejí zaměstnanci PR agentury Fleishman-Hillard (www.fleishman.cz), názory jednotlivých zaměstnanců nemusí vyjadřovat stanovisko zaměstnavatele.