středa 30. května 2007

Když krize vydělává

Špatné zprávy se šiří mnohem rychleji než ty dobré, a i proto se většina firem bojí krizí, jako čert kříže. Bodejť by ne, když během pár chvil mohou přijít o dobré jméno, zákazníky, postavení atd., tedy o věci, na kterých léta pracně dřely. Přesto jsou situace, kdy lze krizi zvládnout s lehkostí bytí a zároveň si udělat čárku u zákazníků.

Máma se ségrou jely nakupovat do IKEI, a když dorazily do obchoďáku, čekal je před vchodem dav lidí. Kdepak, nic se zdarma nerozdávalo, lidé stáli venku, protože nějaký dobrák zavolal na 158, že je v budově bomba, tudíž ji museli evakuovat a uzavřít než se budova prohledá. Zaměstnanec firmy se zákazníkům omlouval a řekl, že z těchto důvodů bude otevřeno až ve 13:00. Bylo právě po dvanácté, takže to žádná tragedie nebyla, máma a sestra se mezitím šly podívat do dalších obchodů v okolí.

Když se vrátily, IKEA byla již otevřena a u vchodu rozdávali zaměstnanci návštěvníkům poukaz na oběd a kafe zdarma ve firemní restauraci. Jakožto odškodné za jejich čekání. Oběd samozřejmě s radostí přijaly a když ještě dostaly skleničku šampaňského jako pozornost podniku, byly údivem zcela bez sebe.

Tolik příběh. Z profesního hlediska mě velmi zaujal, protože zdánlivě složitou situaci šlo vyřešit jednoduše, elegantně, s použitím selského rozumu. Stačí se „pouze“ na podobné scénáře předem připravit a podívat se na ně z pohledu zákazníka. A ten, až bude mít podobnou pozitivní zkušenost, určitě ji řekne svým známým, kamarádům nebo rodině, tak, jak to máma udělala, jen co jsme se večer potkali. A najednou se dobrá zpráva začne šířit rychleji, než ta špatná. Co více si může firma přát?

Žádné komentáře:

 
Tento blog vytvářejí zaměstnanci PR agentury Fleishman-Hillard (www.fleishman.cz), názory jednotlivých zaměstnanců nemusí vyjadřovat stanovisko zaměstnavatele.