středa 2. května 2007

Mediální poselství z Blacksburgu

Nedávné krveprolití na americké univerzitě v Blacksburgu opět potvrdilo, že způsobit hromadnou tragédii, je snadná cesta k vlastní publicitě, ke sdělení svého poselství do celého světa, ať už je jakkoliv zvrácené a nehodné pozornosti. Korejský student Čo s tím počítal a média řekla ano.

Blacksburgské neštěstí ve mně vyvolalo hrůzu, soucítění i veliký odpor k masovému zabijákovi. S poodkrytím dalších informací, následovala ještě větší nechuť a tentokrát také k televizi NBC, která vyslala vrahovo psychopatické sdělení do světa a zřejmě tak splnila jeho poslední přání. Z malého českého pohledu, kde se tak strašné věci díkybohu nedějí, by se dalo použít přirovnání, že zveřejnění vrahovy výpovědi je stejně zavrženíhodný čin jako prodej fotek mrtvého Karla Svobody. O jaký zisk by NBC přišla, kdyby vydala prohlášení, že materiál není hoden zveřejnění? Asi to byla příliš neúnosná představa...

Každý se teď může podívat na záznam, kde Čo jako mučedník před vražděním vzkazuje lidem, že si to zasloužili a dovolí si přirovnávat se k Ježíši s vírou, že bude inspirací pro stejně slabé, trpící či nepochopené a tím se ve svých očích ospravedlňuje.

Z fotek, které zaslal do redakce NBC spolu s videem ještě před hrůzným činem, běhá mráz po zádech. Cynicky by se to dalo shrnout jako „plánovaná vražda s připraveným PR, kdy média stoprocentně spolupracují“. Jako bonus si můžete také přečíst ukázku z jeho úchylné divadelní hry. Kladu si otázku, jestli si ji dovolí někdo vydat...

Bohužel ne každý, kdo má televizi a internet, má dost soudnosti na to, aby vyhodnotil o jakého psychopata jde. A právě těch pár lidí, kteří si video pro inspiraci stáhnou, protože sdílí podobné pocity, se stávají více povzbuzení a nebezpeční. A celá Amerika se ptá, jak se to mohlo stát a jak tomu zabránit?

Vrah je mrtev a jeho přímé poselství, kterému se dostalo tolik mediální pozornosti, bude žít dál na internetu. Může se stát inspirací k podobnému činu, dalších povzbuzených nepochopených. Síla médií a jejich ochota věnovat publicitu každému, kdo vyvolá v lidech zvědavost a kdo poskytne „atraktivní materiál“, je jeden ze silných důvodů, proč se takové věci dějí.

Po takové úvaze mi přijde, že namísto řešení legálního prodeje zbraní by lidé měli obrátit pozornost k etice některých médií, které z masového vraha udělají během pár minut celosvětově známou osobu a jsou ochotni světu zprostředkovat jeho jakkoliv zvrácené myšlenky.

Není třeba omezovat svobodu slova, stačilo by jen ctít etiku citlivých informací a vystavit na společenský a profesionální pranýř ty, kteří i v těchto případech dávají přednost zisku. Bohužel toto patří do krajiny snů, současný mediální svět takto nefunguje...

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

to, co by média měla nebo neměla zveřejnit je podle mého názoru hodně o hranici, kterou má každý nastavený jinak. rozhodně souhlasím s tím, že svoboda slova by měla být omezená určitými etickými zásadami. Nelíbí se mi ani zveřejnění videa týraného devítiletého Ondřeje z Kuřimi, které je pro něj hodně ponižující.

 
Tento blog vytvářejí zaměstnanci PR agentury Fleishman-Hillard (www.fleishman.cz), názory jednotlivých zaměstnanců nemusí vyjadřovat stanovisko zaměstnavatele.