Americký pohled na společenskou zodpovědnost firem
Podle výzkumu Fleishman-Hillard a National Consumers League znamená společenská zodpovědnost pro Američany v první řadě angažovanost firem v komunitách, kde žijí a dobré zacházení se zaměstnanci. Většina veřejnosti není s rozsahem aktivit společenské zodpovědnosti firem spokojena a přeje si, aby stát do jejího plnění mohl zasahovat.
Organizace National Consumers League ve spolupráci s mezinárodní PR agenturou Fleishman-Hillard realizovala již druhý ročník výzkumu vnímání společenské zodpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility, dále jen CSR) americkou veřejností. Tentokrát se zaměřila na to, jak americká veřejnost vnímá společenskou zodpovědnost z pohledu voličů různých politických stran. Výsledky doplňují obraz z pohledu zaměstnanců, zákazníků a investorů, který jsme získali na základě předchozího výzkumu.
Zásahy státu jsou vítané
Výzkum opět přinesl překvapivé závěry. Většina Američanů si myslí, že je extrémně
důležité, aby Kongres zajistil větší angažovanost firem v sociálních otázkách. Takto uvažuje 96% demokratů, 80% nezávislých a 65% republikánů. Celkově je to 82% všech dotázaných a čísla jasně ukazují, že je to názor většiny voličů všech politických stran. Takové očekávání veřejnosti, se může promítnout i v plánech stran do příštích voleb.
Jste málo zodpovědní
Výsledky výzkumu vzkazují americkým firmám, že zdaleka nejednají společensky zodpovědně. Více než 75% dotázaných jejich CSR aktivity hodnotí jako nedostačující. Demokraté a nezávislí je hodnotí významně hůře než republikáni.Většina věří, že určité sektory, zejména energetika, potravinářský, chemický a farmaceutický průmysl, potřebují více státního dohledu než jiná odvětví, aby se zodpovědně zapojily do CSR.
Charita až na posledním místě
Předcházející výzkum ukázal, že Američané pod CSR vnímají na prvním místě dobré pracovní podmínky (27% dotázaných) a zodpovědnost ke komunitám (23% dotázaných). Pro 16% jsou prioritou kvalitní produkty firmy a z 12% respondenti zdůraznili zodpovědnost k životnímu prostředí. Překvapením bylo, že pouhá 3% zmínila charitativní příspěvky.
Výsledky nového výzkumu tyto priority potvrdily. Dominují aktivity pro komunity, které tentokrát získaly o něco více procent než závazky k zaměstnancům. Ochrana životního prostředí zůstává na třetím místě. Výzkum opět ukázal, že veřejnost očekává větší zapojení firem než jen peněžní dary. Charita je sice stále zásadní součástí CSR aktivit velkých korporací, ale veřejnost chce něco více. Očekává větší nefinanční zapojení firem jako je například odborná pomoc v komunitách či dobrovolnictví.
Jak lidé sledují CSR aktivity firem?
Hlavním zdrojem informací Američanů o CSR aktivitách firem je internet. Při zjišťování kudy vedou jejich cesty po internetu se ukázalo, že 73% pátrá po CSR aktivitách přes Google a Yahoo, 57% používá stránky nezávislých skupin a skoro polovina za tímto účelem zkoumá i na korporátní stránky firem. Více než čtvrtina respondentů používajících internet obrací svoji pozornost k blogům, podcastům a social networking, založených zákazníky nebo zaměstnanci, což je 100% nárůst oproti minulému roku.
Společenská zodpovědnost v ČR
V České republice se problematice společenské zodpovědnosti intenzivně věnuje Fórum dárců. Z jeho výzkumů například vyplývá, že 87% zaměstnanců cítí větší loajalitu k zaměstnavateli, který má propracovaný dárcovský program, 67% firem v České republice se věnuje filantropii a 40% má v oblasti firemní filantropie nějakou strategii.
(Zdroj: Fórum dárců, Výzkum firemní filantropie v ČR, červen 2004, agentura Median)
Zajímavý je také výzkum Fóra dárců z pohledu zákazníka, podle kterého by si
65% zákazníků koupilo raději výrobek či službu, který je spojen s dobrou věcí,
24% i přesto kdyby byl tento výrobek dražší. 35% zákazníků by reklamu, ve které by firma upozornila na veřejně prospěšný projekt, vnímalo velmi pozitivně a 25 % zákazníků připouští, že by byla touto reklamou ovlivněna při koupi.
(Zdroj: Fórum dárců, Průzkum veřejného mínění, květen 2006, agentura Median)
Význam společenské zodpovědnosti tedy zjevně narůstá i u nás. Lidé a hlavně firmy začínají chápat, že být společensky zodpovědný je přínosné pro všechny zúčastněné. CSR aktivity jsou stále dobrou příležitostí, jak se pozitivně odlišit od konkurence.
Kompletní výsledky výzkumu:
Fleishman-Hillard, Výzkum CSR
Žádné komentáře:
Okomentovat