středa 8. srpna 2007

Otevřete oči, napněte uši

Kapka informací o tom, jak se dají využít audio-vizuální prostředky v PR

Říká se, že obrázek vydá za tisíc slov. Nese v sobě informaci. Velmi dobře se pamatuje. Působí na naše smysly. Vyvolává reakce. A tudíž je využití obrázku jako komunikačního prostředku nesoucího určité sdělení vhodné také pro oblast PR.


Velmi často se využívá fotografie – ať už jako hlavní nositel sdělení či jen jako doprovodný prvek ke sdělení psanému. Své uplatnění tak zde nachází nejrůznější kategorie fotografií, které se liší ve svém obsahu a formě. Reportážní fotografie zejména informuje a je charakteristická tím, že rychle stárne. Dokumentární fotografie se snaží svým způsobem analyzovat, komentovat a zvolením specifické formy mírně stylizovat sdělení. Umělecká fotografie sama o sobě sdělované informace a fakta přetváří a stylizuje a snaží se navodit určité emocionální stavy, které mají dlouhodobý účinek. A nakonec - reklamní fotografie stojí na pomezí někde mezi všemi předchozími zmíněnými kategoriemi. Velmi často dotváří celkový charakter a úroveň zejména tištěných periodik, ať už cíleně či náhodně.

Obrázek ve své kinetické podobě, například video, může působit na smysly a vnímání cílové skupiny ještě účinněji a intenzivněji díky přidanému pohybu a zvukové složce. Videa se dají skvěle využít jako nástroj virálního marketingu, neobvyklá forma pro publikování tiskové informace či online záznam a přenos tiskové konference. S umístěním a šířením videí není již v éře Web 2.0 technologií žádný problém. Velmi oblíbeným a známým prostorem pro sdílení videí na internetu se stal americký YouTube nebo český N-JOY.

S příchodem iPodů a s jejich vzrůstající oblíbeností se také rozšířily možnosti využití a šíření audio nahrávek nejrůznějšího charakteru, včetně těch, které sledují nějaký cíl PR komunikace. Uživatelé dnes díky podcastingu (to je přijímání audio soborů z prostředí internetu do osobních přehrávačů) nejsou vázáni na neopakovatelný moment, kdy je informace vysílána (například v rozhlase), ale mohou si audio soubor vyslechnout a vrátit se k němu kdykoli jim to bude vyhovovat. A tak i PR zde získává svou jedinečnou příležitost komunikovat s cílovou skupinou a umístit například zajímavé rozhovory.

Informace jsou všude kolem nás. Vše na co se podíváme, nese určité sdělení, určitý vzkaz. Doba se zrychluje, lidé čím dál častěji nechtějí, nebo nemají čas věnovat se čtení textů. A právě na tuto skupinu můžeme účinně zapůsobit stále sofistikovanějšími audiovizuálními komunikačními prostředky nejen v reklamě, ale i v PR.

Žádné komentáře:

 
Tento blog vytvářejí zaměstnanci PR agentury Fleishman-Hillard (www.fleishman.cz), názory jednotlivých zaměstnanců nemusí vyjadřovat stanovisko zaměstnavatele.