Mladí prahnou po doporučení od kamarádů
Word- of –Mouth (WOM) není třeba zdlouhavě představovat. Lidé pohybující se ve vodách marketingu moc dobře znají, tento svým způsobem agresivní postup šíření informací. I když je tento způsob nejvíce populární v USA ani v našich koutech není novinkou. Cílem word-of-mouth marketingu je vyvolat efekt ústního šíření informací o produktu či službě mezi samotnými zákazníky, v podstatě se jedná o doporučení od rodiny, kamarádů a známých.
Každý z nás se tedy stává nástrojem šíření zpráv. Jen si vzpomeňte kolikrát se bavíte s přáteli o tom či onom výrobku a vždy přidáte vaší zkušenost – ta zní buď nebrat nebo jdi do toho. Zpráva se pak šíří „rychlostí blesku“, už to nemusí být přímo vaše osobní zkušenost, ale stačí, když víte o někom z vašeho okolí a vy neváháte jeho zkušenost šířit dál.
Se stále se rozšiřujícím social networkingem, neustále rostoucím počtem blogů a virálních videí jejichž pomocí si hlavně mladí předávají informace se zde vytváří veliký prostor pro využití této „metody“ on-line. A tak není divu, že právě studenti a mladí lidé jsou nejvíce ovlivněni doporučením od známého, které aktivně na nejrůznějších informačních kanálech hledají. Dokonce je WOM, dle zprávy výzkumné společnosti Youth Trends, nejoblíbenějším způsobem, jak se mladí informují a dozvídají o nových produktech a službách. Hned na druhém místě se umístila televizní reklama, která je však více oblíbená u dívek než chlapců. Je tedy jasné, že právě oni jsou silnou skupinou, na kterou bude mířit úsilí nejedné marketingové firmy.
Každý z nás se tedy stává nástrojem šíření zpráv. Jen si vzpomeňte kolikrát se bavíte s přáteli o tom či onom výrobku a vždy přidáte vaší zkušenost – ta zní buď nebrat nebo jdi do toho. Zpráva se pak šíří „rychlostí blesku“, už to nemusí být přímo vaše osobní zkušenost, ale stačí, když víte o někom z vašeho okolí a vy neváháte jeho zkušenost šířit dál.
Se stále se rozšiřujícím social networkingem, neustále rostoucím počtem blogů a virálních videí jejichž pomocí si hlavně mladí předávají informace se zde vytváří veliký prostor pro využití této „metody“ on-line. A tak není divu, že právě studenti a mladí lidé jsou nejvíce ovlivněni doporučením od známého, které aktivně na nejrůznějších informačních kanálech hledají. Dokonce je WOM, dle zprávy výzkumné společnosti Youth Trends, nejoblíbenějším způsobem, jak se mladí informují a dozvídají o nových produktech a službách. Hned na druhém místě se umístila televizní reklama, která je však více oblíbená u dívek než chlapců. Je tedy jasné, že právě oni jsou silnou skupinou, na kterou bude mířit úsilí nejedné marketingové firmy.
Oblíbenost WOM dokládá také průzkum společnosti William Blair prováděný od září do listopadu 2006, ve kterém celých 85% studentů uvedlo právě tento způsob jako primární zdroj informací o nových produktech a službách. Dalším nejčastějším zdrojem informací byl uveden in-store marketing, který označilo téměř 70% studentů. Tento trend potvrzuje i zakladatel FaceBook, Mark Zuckerberg:“Lidé se na Facebook a jemu podobných serverech snaží určitým způsobem komunikovat – sdílejí informace se svými kamarády, poznávají a učí se, co jejich přátelé dělají – vzniká tu tedy obrovský prostor pro nový způsob propagace.“
Zdroje informací, stejně tak jako potřeby, se však liší dle věku. Studie, která proběhla v americkém Ketchum- Annenberg Center, poukazuje na oblíbenost WOM pouze právě mezi mladými. Polovina respondentů ve věku 18-24 let a 24-34 let uvedla jako primární zdroj informací rodinu a přátele, v porovnání s 39% dospělých ve věku 55-64 let a 29,6% lidí nad 65 let. Ti více uváděli televizi a noviny.
Zdroj: The eMarketer Daily
1 komentář:
WOM je urcite tou nejucinnejsi marketingovou metodou. Spousta lidi si sice pouze na zaklade informaci od znamych, rodiny, kolegu, atd. produkt mozna hned nekoupi, ale uz k nemu maji nejaky (vetsinou pozitivni) vztah. Zajimalo by me, jak by dopadla podobna studie v CR nebo aspon v Evrope. Nevite o necem?
Okomentovat