pondělí 12. května 2008

Moderní technologie vs. teenageři



Jsou nové technologie opravdu tím, co výrazně odlišuje mladé lidi od generace svých rodičů a to, co zhoršuje sociální vztahy? Nebo právě díky nim rostou možnosti komunikace a rozšiřují se sociální okruhy? Správná odpověď bude pravděpodobně obojí.

Psaní textovek je ve skutečnosti u mladých jedním z nejoblíbenějších prostředků komunikace, dokonce i pro vyznání lásky. SMS zprávy spolu s instant messengery (IM) velmi rychle nahradily e-mail, telefon a samozřejmě mezilidskou interakci, které dříve představovaly možnost důvěrnější konverzace.
Tento trend potvrzují i dva nové výzkumy. Podle AP-AOL studie víc než čtyři z deseti teenagerů (43 %), kteří mají k dispozici instant messenger, jej používají pro věci, které by nikdy neřekli osobně - face-to-face. Jedná se přitom o polovinu dívek a víc než třetinu chlapců, kteří používají tento nástroj. 22% z těch, kteří používají IM, jej využívají k pozvání přátel na schůzku nebo její potvrzení, a 13 % jej používá pro její odmítnutí. Celkově pak využívá instant messengery téměř polovina mladých ve věku od 13 do 18 let, u dospělých je to jen jeden z pěti. Osm z deseti dospělých pak používají IM pro posílání osobních zpráv z práce. V rámci tohoto průzkumu bylo osloveno 410 teenagerů a 836 dospělých.
Podle druhé studie společnosti InsightExpress, která se věnovala mladým ve věku od 18 do 24 let, používá mobilní telefon k osobním hovorům 76 % dotazovaných. Více než polovina členů z Generace Y pak tráví řadu času hledáním nových vychytávek do svých mobilních telefonů a třetina z této generace někomu zavolá, pokud potřebuje vysvobodit z nežádoucí situace.
Psaní SMSek a používání komunikačních programů umožňuje mladým lidem psát si s více lidmi, a to většinou v kratší formě. V tom leží paradoxně současný stav mladých, který je spojen s vyhýbáním se osobnímu kontaktu. Teenageři a mladí lidé si totiž do jisté míry chrání své soukromí, z čehož pramení i využívání těchto nástrojů.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

proc ne:)

 
Tento blog vytvářejí zaměstnanci PR agentury Fleishman-Hillard (www.fleishman.cz), názory jednotlivých zaměstnanců nemusí vyjadřovat stanovisko zaměstnavatele.