čtvrtek 24. dubna 2008

PR: Kontaktujte mě jen přes FaceBook, prosím

37 266 nepřečtených e-mailů v poštovní schránce přiměly novináře Financial Times k neotřelému kroku. Bude reagovat pouze na odkazy od svých kontaktů ve FaceBooku a posílá jasný signál PR agenturám: když mi budete posílat zajímavé zprávy, zařadím vás do svých kontaktů. Když ne, máte smůlu.

Ať už si to přiznáme nebo ne, žijeme v době sociálních sítí. Networking neboli budování sítí kontaktů je trendem posledních let a co by to bylo za dobu, kdyby se to nedělo přes internet. Služby jako LinkedIn, MySpace, FaceBook zažívají boom, a dostávají se i k nám.

Přiznám se, ze začátku jsem byl hodně skeptický vůči těmto službám. Na rovinu řečeno, považoval jsem je akorát za dobrý způsob toho jak si masírovat ego tím, že nám dvakrát tolik kontaktů než můj bývalý spolužák z výšky. Já jsem byl king, on lůzr. Ano, i toto je pohled na věc, ale hodně omezený. Sociální sítě nejsou o tom „kolik jich máš“ ale o tom „jak je využíváš“. Příkladem toho je i experiment, Toma Foremskiho, již zmiňovaného novináře a bloggera, který již byl zahlcen e-maily v poštovní schránce. Jak sám říká, bude se zabývat pouze informacemi, které mu posílají jeho FaceBook přátelé. Tyto zprávy dostanou větší prioritu než zprávy zaslané e-mailem nebo jiným způsobem. Důvodem je, že pokud si někoho chcete přidat do svých kontaktů, je větší pravděpodobnost, že se opravdu zajímáte o to co dělá a co ho zajímá. Stejně to funguje i naopak, i příjemce zpráv má možnost podívat se na profil, zájmy a koníčky odesílatele a (i když se osobně nikdy nesetkali) udělat si o něm lepší obrázek a vytvořit k němu určitý vztah. „Je to experiment, ale možná mi pomůže zredukovat počet lidí, kteří mi jen posílají zprávy, ale nezajímají se o to, o čem vlastně píšu. I to je v pořádku, ale chci se zaměřit na lidi, které do určité míry znám. Pokud mě někdo kontaktuje jen proto, že mu to nařídil šéf, tak raději neodpovídám,“ říká Foremski.

Zda se tento experiment povede, zda Foremskiho příklad budou následovat jiní, a zda se využívání sociálních sítí v podobné míře uplatní i v naši novinářské obci, ukáže čas. Jisté ale je, že jeho příklad dává sociálním sítím smysl a ukazuje, jak jej lze využít v praxi i při každodenní práci.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Moc pekny clanek, koukam se zrovna z Manily, jak ten blog pekne frci :)). Vsechny zdravim!! B.

 
Tento blog vytvářejí zaměstnanci PR agentury Fleishman-Hillard (www.fleishman.cz), názory jednotlivých zaměstnanců nemusí vyjadřovat stanovisko zaměstnavatele.